Franczyza oznacza prowadzenie swojego biznesu pod szyldem znanej marki. Wiąże się z mniejszym ryzykiem niepowodzenia, a także pozwala na osiąganie satysfakcjonujących zarobków. Otwierając własną działalność często powstaje obawa o zbudowanie silnej marki, która zdobędzie zaufanie klientów i zapewni duży przychód. W przypadku franczyzy najczęściej nie trzeba się o to martwić. Aby rozpocząć prowadzenie własnego interesu pod cudzym szyldem, wystarczy podpisać umowę, w której będą zawarte podstawowe informacje w zakresie wspólnych obowiązków. Franczyzodawca zobowiązuje się udzielić licencji na markę, a na franczyzobiorcy ciąży obowiązek prowadzenia firmy na zasadach ustalonych dla całej sieci i płacenie opłat franczyzowych.
Na co może liczyć franczyzobiorca
Wprawdzie prowadzenie tego rodzaju działalności wyklucza stosowanie własnych rozwiązań w zakresie zarządzania firmą, ale posiada również liczne plusy, do których można zaliczyć:
- Szkolenia dla franczyzobiorcy i jego załogi
- Kampanie promocyjne
- Systematyczną opiekę
- Pomoc w rozliczeniach i prowadzeniu księgowości
W zamian za to, franczyzobiorca zobowiązuje się opłacić tzw. opłatę wstępną za udzielenie licencji, a także pewien procent swoich obrotów. Dużą wygodą do tych rozliczeń jest firmowe konto. Niektóre banki oferują darmowe konto firmowe, które posiada narzędzia, potrzebne przy prowadzeniu własnego biznesu. Za te pieniądze przedsiębiorca otrzymuje w zamian doświadczenie i metody działania, które sprawdzają się od wielu lat.
Zasady współpracy przy franczyzie
Franczyzodawca jest właścicielem marki sieci swoich sklepów. Rozwiązania stosowane przy zarządzaniu firmą są przetestowane i przynoszą zyski. Wykłada finanse na otwarcie punktu i zakup towaru, jest właścicielem mienia w lokalu. Franczyzobiorca jest niezależnym przedsiębiorcą, prowadzącym interes pod innym szyldem, generującym dla niego zarobki. Określa samodzielnie ceny i ma wpływ na rodzaj asortymentu w punkcie, który prowadzi. Zobowiązuje się do przestrzegania zasad, obowiązujących w całej sieci.