Ryzyko usterki EGR w silnikach wysokoprężnych BMW
W związku z zagrożeniem usterką zaworu recyrkulacji spalin (zawór EGR) w pojazdach wyposażonych w silniki wysokoprężne zorganizowana została akcja serwisowa BMW. Działanie EGR opiera się o ponowne skierowanie gazów wydechowych do komór spalania, dzięki czemu możliwe jest obniżenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Układ recyrkulacji spalin to specjalny przewód pomiędzy wydechem a dolotem. EGR stanowi element tego systemu, a jego rolą jest dawkowanie spalin do komór spalania. Przeprowadzone przez BMW wewnętrzne badania i testy wykazały ryzyko wycieku glikolu z chłodnicy układu recyrkulacji spalin, w związku z tym producent – dbając o bezpieczeństwo użytkowników – obejmuje potencjalnie wadliwe pojazdy akcją serwisową. W Polsce usterka może dotyczyć niespełna 19 tysięcy samochodów.
Czym może skutkować usterka?
Jeśli dojdzie do mikropęknięcia modułu i wycieku glikolu, który połączy się z osadami sadzy w wysokiej temperaturze (która jest normalna dla układu recyrkulacji spalin) może dojść do żarzenia cząsteczek substancji. W rzadszych sytuacjach mogą powstać nadtopienia w obrębie kolektora ssącego, który zbudowany jest z plastiku. Samozapłon jest możliwy, ale należy podkreślić, że to mało prawdopodobny scenariusz skutków usterki.
Bezpłatna wymiana wadliwych komponentów
Akcja serwisowa BMW Group obejmuje weryfikację prawidłowości działania układu recyrkulacji spalin, a w przypadku stwierdzenia uszkodzenia wymianę wadliwych komponentów. Diagnoza i naprawa usterki w ramach akcji serwisowej są bezpłatne. Jeśli zaistnieje taka potrzeba i jest to możliwe, klientowi oferowana jest możliwość skorzystania na czas naprawy z auta zastępczego. EGR działa przede wszystkim przy spokojnej jeździe, kiedy ciśnienie doładowania nie jest najwyższe. Niektórzy eksperci szacują w związku z tym, że usterka może dotyczyć częściej aut użytkowanych w mieście niż jeżdżących przede wszystkim w trasy.
Czy moje auto podlega pod akcję?
Właściciele samochodów, których dotyczy ryzyko usterki, są zapraszani do serwisu na kontrolę techniczną. Warto pamiętać, że producent ma możliwość dotrzeć jedynie do pierwszego właściciela pojazdu i to tylko pod warunkiem, że dane kontaktowe nie uległy w międzyczasie zmianie. Możliwe jest jednak samodzielne sprawdzenie, czy samochód podlega pod akcję serwisową – można to zrobić kontaktując się z salonem, z którego pochodzi auto albo za pośrednictwem strony internetowej service-bmw.pl podając numer vin pojazdu. O akcji serwisowej przedstawiciele marki informują również podczas przeglądu auta w autoryzowanej stacji obsługi. Informację mogą Państwo znaleźć także na: https://www.press.bmwgroup.com/poland